teknikskydd

Angående frågan om det är rätt att använda teknikskydd eller inte känner jag min lite velande om.
Hur känner ni?

Det är ju egentligen konstigt att man använder det, det blir som att man plockar fram något som egentligen inte ska vara där. Man gör hästen mer spektakulär än vad den egentligen är.
Hästen hoppar bättre- slänger upp bakbenen flashigare. Men är det speciellt hälsosamt?
Man låter hästen utföra en rörelse som den egentligen inte är van att göra.
Och varför har vi detta då? jo för att hästen ska hoppa bättre och inte riva lika lätt- lättare till framgång och vinst.

Jag tycker man ser allt fler som använder detta på världscuper och stora tävlingar, även en hel del hästar har det på försäljningsvideor, och varje gång jag ser det på en försäljningsfilm så känns det bara fejk och det tar inte många sekunder innan jag stänger av filmen. Eller så har det alltid varit många som användt det och jag har inte lagt märket till det fören nu.

Dock så finns det ju olika sorters teknikskydd.
Vissa drar man åt så det stasar i benen och andra är lite högre vilket gör att hästen aoutomatiskt fäller ut bakbenen mer i ett hopp.

Själv tycker jag det är mer okej med dom som är högre och inte att man ska dra åt ett skydd så mycket att det stasar och hästen gör ett bättre hopp för det.

Redan nu börjar man göra framsteg inom reglerna om teknikskydd och jag hoppas det fortsätter. t.ex får man inte tävla med teknikskydd på falsterbo. vilket helt klart blir en tumme upp till!

Nyss läste jag en artikel som det stod om just teknik skydd i, och såhär sa dom där:

"Förr handlade det om tunga skydd för att få hästen att lyfta bakbenen högre i slutet av språnget.

Sedan kom skydd som är lite högre än vanligt kotskydd och som sluter om benet mer. Alltså skyddet trycker på hästens ben, för att uppnå samma effekt, att hästen ska hoppa högre med sina bakben.

De allra senaste handlar om mindre skydd men med elastiska remmar som kan dras åt hårt."

källa: Hastfolk.se


Vad tycker ni? har ni något mer att tillägga? eller tycker ni det är som jag säger?
Kommentera din åsikt!









Kommentarer
Postat av: ina

Vi hade en liten diskussion ang. detdär på skolan förra veckan...

Jag läste om skydden i en gammal ridsport special, och där stod det bland annat att teknikskydden (de nya, korta) ska inte användas till vardags.

Vet inte vad de ger gör effekt när man inte hoppar med dem, om man drar åt dem normalt. Skillnaden mot vanliga bakstrykkappor är att de täcker baksidan..

Skulle vara intressant att veta om de har någon negativ effekt i det vardagliga arbetet eller i hoppningen för den delen när de är normalt åtspända, då ungefär varannan skolhäst i vårat stall har sånna skydd på sig alltid vid ridning, och många andra använder sig av dem både vid hoppning, uteritt och dressyr.

Kul att du tog upp detta ämne, ser fram emot lite diskussion... vet så lite om effekterna o.s.v.!

2009-11-15 @ 18:27:42
URL: http://iinah.blogg.se/
Postat av: sara

jag tror att många inte ens vet om att dom köper teknikskydd (eller vad det innebär). dom flesta köper nog för dom är snygga och vissa är billiga (pro tex, jag vet inte om dom är teknikskydd men har hört det. jag har såna men köpte dom inte för att det va teknik utan för att dom va billiga o det är ju bra att rida i hemma och på träningar) :)

2009-11-15 @ 18:48:50
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Evelina

Jag tycker det känns fel , samtidigt som det känns som att man vet alldeles för lite om det. som att man inte vet ifall det är teknikskydd eller inte... Som sara skriver ovan finns det billiga korta skydd på tillexempel hööks, det står ingenting om att det är teknik skydd och jag vet inte om det räknas som det ?

Jag har de korta pro skydden, men har inte märkt någon skillnad, köpte de inte för att de var teknikskydd utan för att de var billiga och helt ok ! de är inte heller så elastiska i remmar på dom .. Men ja jag vet inte.. Känns som att om saker och ting verkligen fungerar som teknik skydd så bör det stå .. Näe jag tror nog jag är emot det, de känns fel...

2009-11-15 @ 19:50:52
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: sara

jag har inte heller nån större skillnad när jag har dom skydden :p jag rider med dom varje dag o nu läste jag nånstans att dom hört att man inte ska rida med tenikskydd till vardags för de va inte bra eller nåt? nån som vet om det är så? isf får man ju tänka om och bara ha dom när hoppar.. nu vet jag som sagt inte pro är teknik eller inte så, men om dom är det.. :p

2009-11-15 @ 20:21:07
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0