SVAR

tror du att du kommer att kunna tävla samanta mer än en säsong till? hon är ju så gammal . .. . och vad har du för planer efteråt?
Ja du så länge hon håller och är fräsch och tycker det är kul så kommer hon givetvis få göra det.
Vi har tänkt så långt utan vi tar det som det kommer och skulle det inte gå hela vägen så har vi förstålse för det, men i dagsläget finns det inga förhinder då hon är otroligt stark.
Planerna efter samantha, eller ja medans jag har henne är att så småningom hitta nån lite oslipad diamant med inte hel grön för att sedan förtsätta tävla. Samantha ska få bli mamma när hon gjort sitt på banorna men det är ett tag kvar ;)


vem gillar du mest i din klass? :)
Kan nog gissa att det är någon från min klass som skrivit denna fråga, kul att ni läser min blogg ;)
Ni är bäst ni som jag brukar umgås med!



Vilka bett tränar du på?? Och vad har du över huvudtaget?
Jag varierar mycket, dagarna då jag rider ut eller då jag inte alls har lust att sitta och behöva jobba henne så tar jag jakstången det är hon otroligt mjuk och härlig på, dock blir det lite för skrapt att träna och tävla med.
Sen försöker jag alltid lägga in nått ridpass i veckan med hackmoret då jag tycker det är bäst att hon får vila munnen lite emellanåt om ni förstår.
Just nu tränar och tävlar jag med tredelat, ett lite tjockar och tyngre sådant. Sen när jag rider markarbete så blir det ett tunnare tredelat som åker på. Förstod inte riktigt sista frågan,men jag hoppas att du fick svar på dina frågor!:)


Hackamoret.          tredalade.      jaktstången.
vad ska du göra efter samantha? berätta i detalj:D hur länge tror du att hon kommer kunna tävla? vad är din favoritfärg på hästsaker?
Efter samantha hoppas jag att jag har skaffat en häst ett tag innan hon ska få bli mamma. Kommer fortsätta tävla med siktet mot toppen! Jadu.. det är jättesvårt att säga, så länge hon tycker det är kul och inga skador uppstår så kommer vi fortsätta vara ute på banorna.
Oj vilken fråga.. min favortifärg måstenog få vara, grått marinblått och vitt i en kombination ;) till vardags gillar jag lite mer vinrött.

( på tea hade jag alltid grått, förutom sista året då jag faktiskt köpte ett marinblått med gula passboaler)


hur ser din kavaj ut? e den svart randig elr heltsvart? vad e måttet på ärmarna? och ner till rumpan från kragen?
Min kavaj är kritsträckad, har faktiskt inte kollat upp detta kanske ska göra det framöver.

Hur är samanta att rida i dressyren? är hon lite "kör upp huvudet" eller är hon jättefin, typ född i form (åka runt) eller lite du får jobba, men de går
Kul fråga! det beror helt på vilket bett jag rider på, men utgår jag från de tredelade så är hon lite stel i sidorna första 10minuterna, hon behöver lite tid. Och oftast när man har galopperat henne så lossar hon jättebra i hela kroppen och efter galopp har man knappt något i handen i mellanåt går hon rent utav och leker med bettet vilket är lite små  jobbigt. Kan faktiskt inte riktigt säga att hon har nån av dom formerna som du frågade efter, hon är lite sökande framåt en naturlig form skulle man väll kunna säga, hon är även otroligt lätt att reglera formen på.
Hon är otroligt rolig att rida, för hon är en sån häst som ena dagen kan man åka runt på henne utan att det ser ut som om hon anstränger sig medans andra dagar kan man jobba henne ordentligt och det syns knappt alltså det ser ut som om hon gör det hon alltid gjort. Det störsa plusset får hon för henne balans den är helt otrolig, man kan lätta av tygeln helt och hon (om hon inte är överladdad) går kvar i samma samlade form.

(amanda har faktiskt lyckats fånga det på bild när hon står och leker sådär)

Hur gammal var du då du fick din första ponny?
Hur länge har du ridit på ridskola?
Vilken är din favorit färg?
Min första ponny fick jag när jag var 4år, en liten shettis som hette madam pepita.
oj... jag tror jag red på ridskola en eller två terminer när jag var 6 eller 7år.
Gillar basfärger, det ska vara stilrent men ändå lite utstickande!


Hur gammal är samanta?
Hon är född 1992, så 17år fyller 18 nästa år!

har du någon gång kännt att du vill sluta rida?
har du bra betyg?
hur lång är du?
hur går de för hon som har köpt tea & saknar du hon?
kram din blogg är bäst
Tack så jättemycket!
Jag kan nog aldrig säga att jag kännt att jag vill helt sluta men visst finns det dom dagarna då man tänker hur skönt det vore att inte behöva gå ut i -15grader och snöstorm. Däremot måste jag säga trots att jag hållt på i över elva år snart så har nog aldrig mitt intresse varit så stort som det är just nu.
Bra och bra, nej det kan jag egentligen inte säga att jag har. VG i tre ämnen, G i resten utom matte där jag faktiskt inte fått mitt G ännu.
Nu kom det en kuggfråga... tror jag är runt 170cm. längesen jag kollade!
Jag har valt att lämna tea och hennes nya ägare helt utanför bloggen, men givetvis saknar jag henne.

Vad vill du göra när du blir stor? t ex när du gått ut gymnasiet m.m.
Vad ska du göra med din ponny då du inte får tävla ponny längre?
Den här frågan får mig alltid att fundera, jag har ingen aning om vad jag vill göra eller jo det är klart jag vet något inom hästbranchen i alla fall. Efter gymnasiet får jag se om jag kanske far iväg och jobbar i något större stall, kanske utomlands? vet inte riktigt.
Märks att du  inte läst min blogg så länge, eftersom jag redan såldt ponnyn och jag får faktsitk tävla ponny än så länge är jag faktiskt bara 15år ;)


tänker du köpa en till häst nu eller ska du bara ha den du har? Vad ska du göra efter henne? Hur mycket brukar ni köpa hästar för? Hur mår din ponny?
Tittar väll oss omkring lite sådär, men så småningom är det tänkt att vi ska köpa en till.
Hon kommer vi nog ha kvar och avla på när hon gjort sitt på banorna :)
Ja du, nu ska ni få höra, samantha är den dyraste i köpt och hon kostade ändå inte speciellt mycket. innan henne så är den dyraste ponnyn JAG fått kostat 14 000 tro det eller ej men det är sant och endå har båda mina ponnysar varit uppe på SM klasser bara nått år efter, ibland hittar man verkligen kap så är det bara!
Sen har min äldsta syster fått ponnysar som även jag ridit lite och dom har max kostat 50 000.
Tea har jag somsagt tänkt lämna helt utanför bloggen då det är bäst så.


Vad har du för häst o vilka klasser rider nu?
Just nu har jag bara en storhäst som är ett sto efter irco marco. under hösten, vilket är den enda tiden jag haft henne så har vi hunnit debutera 125 :)


vad köpte din S för?
Ärligt så kommer jag inte ihåg den exakta summan med det var runt 75 000 tror jag.

vars brukar du kolla efter hästar? Läste en gång att du inte har hittat nån på hästnet förut?
Nästan varje dag sitte jag och tittar på häsnet men då jag har köpt häst så har vi blivit kontaktade/tipsade av människor. så jag har aldrig tittat på hästnet och sett "ah den där ska vi provrida" sen kan ju hästen i fråga som vi köpt legat ute men det har inte varit så vi hittat den.

Hur skulle du göra för att träna upp galoppen på en häst?(frågan var lite mer utförlig men jag tog bara själva frågan)
Jag jobbar mycke tempoväxlingar, saktar av fattar ny galopp, galopperar några språng, saktar av osv.
Sen ju starkare galoppen blir kan du sakta av till en gångart längre, så i början kanske du bara går ner till trav och sen med tiden när den blir starkare går du ner till skritt och halt.

Hur gammal var du när du började rida och varför började du då? :)
mammas mage har jag lust att säga men jag började rida såfort vi köpte in våra första ponnysar vilket var när jag var 4år.

vem köpte charente?
En familj i göteborg!

Hur började du med hästar?
Min mamma har hållt på med hästar hela livet och sen när jag var fyra så fick jag min första ponny och sen dess har allt bara flytit på.

Vem är din inspiration när det kommer till ridstil ?
Oj svårt.... jag gillar merdith för det mesta just den här mjuka ridningen med så lite hjälper som möjligt.
(alla bilder går att klicka på för att få större)

Kommentarer
Postat av: its a secret

hihi jag är bäst ^^

2009-11-09 @ 22:06:28
Postat av: joelle - EN HÄSTBLOGG

Vet du vilket som är starkast, pelham eller kimblewick?:)

2009-11-13 @ 21:34:57
URL: http://joellemyslek.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0