Torsdag, skellefeå igår.

Hej på er, igår kväll följde jag med mamma till skellefte, hon skulle på nått årsmöte med ridsportsförbundet.
Jag kom hem runt tolv igår på dagen och fikade GO mackor som farmor hade tagit med sig! : )
Sen gick jag ut till stallet och där var det fullrulle, Min äldsta syster och hennes kompis skulle låna två ponnysar och fara ut och skritta lite, dom tog bella och mira, själv red jag tea när dom hade kommit in.
Först gick det inge vidare, hon var ofokuserad och ville inte alls ta till sig min tillrätta visningar, höll ju på att bli tokig på henne, hon ville verkligen inte lyssna på min vänstra skänkel så hon reste sig några gånger för att hon vägrade ge sig, men tillslut så gav hon sig och slappnade av otroligt bra.
I galoppen var hon också ganska ofokuserad och ville mest springa som tre olika hästar samtidigt, jag fick liksom aldrig ihop henne,
Tills jag kom på att en JÄTTEBRA övning som hjälpte OTROLIGT bra, jag började med att gå¨ner i trav och fatta galopp och sen ner i trav efter två-tre galoppsprång och sen galoppfattning, galopp i ca 2-3 galoppsprång trav galopp osv... sen gick jag ner till skritt och gjorde samma sak där, skritt galoppfattning galopp skritt galoppfattning osv. sen när jag kände att det fungerade gick jag över till att gå ner i halt och fatta galopp och sen några galoppsprång och halt.
Denna övning är otroligt bra då man har en okoncentrerad häst som även har lite svagare bakdel.

Det handlar om att hästen hela tiden måste ha fokus på om den ska fram eller tillbaka, jag var väldigt noga i halterna, att det inte skulle bli massa trav och skritt steg imellan utan HALT direkt då jag bad henne, och det gick faktiskt sjukt bra, hon slappnade av i galoppen och stressade inte iväg alls! Riktigt nöjd! Helt klart en övning att rekomendera!

Idag så tänkte jag först inte fara till skolan pga att jag kände mig lite små häning och gör även det nu, men jag tog en alvedon och for till skolan, Sen  slutade jag runt två och mamma kom och hämtade mig och nu sitter jag här i soffan och ska gå ut till stallet inom några sekunder :)

Idag hade jag planerat att jobba med samma övning som igår med tea och mira ska jag försöka lösgöra och se till att hon är med för alla hjälper!

I morgon ska jag nattvaka med alice och kanske alicia på hippo eftersom det är dressyrtävlingar så vi ska sova över och kolla så allt är som det ska, och utfodra hästarna ska vi också! :) så det så.

Nä hörrni ni ser väll om jag hinner slänga in nått inlägg ikväll eller om det blir imorgon!

Ha det bäst! puss och kram! seeeeeeeeeya!//
J.D


Fina du!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0