SKÅNE PÅ FREDAG, och svar på del 1

Hej på er!
Ja ni läste rätt på rubriken, på fredag sätter jag och amanda oss på flyget ner till skåne och tillbringar några dagar där!
Eftersom tea åker i helgen så tycker jag det känns jobbigt att vara hemma och se henne fara, jag vill lämna henne när hon står i sin hage, det känns lättare så!
Och sen vill vi ju framförallt ner till skåne, och det ska bli sååååååå kul!
Vi kommer hem på onsdagen är det tänkt, själv vill jag mer än allt annat stanna där nere och fira midsommar men vi ser väll!
Vi kommer bo på samma gård som vi gjorde på lägret, men nu ska carina jennifer och tomas(som bor där) iväg och tävla i gbg så då ska vi ta hand om hästarna som står kvar och hundarna! :D

Igår så red vi på ängen och mira var inte lika fin som dagen innan, hon blev lite hängandes, men hon kan ha haft lite träningsvärk sen dagen innan. så vi tog det rätt lugnt, och amanda red tea, herregud vad hon rider tea haha, men hon hon gillar tea, och snart så åker hon, men jag kommer nog rida henne dom sista dagarna i alla fall!

Idag så ska jag och mamma ner på stan, fick ett tips av en väldigt snäll person att i umeå så tar alla studenten imorgon så det kommer vara fullt med folk på stan, så vi åker dit idag istället! :)

Så nu  har det kommit lite frågor i alla fall så jag tänkte att ni ska få svar på dom, och medans kanske ni kommer på andra frågor så då kan ni ställa dom också. så det blir en del 1 och en del2!

Svar på frågorna:

1.varför ska du sälja Tea när du inte är 18 än? är det för att du känner att du har gjort allt man kan göra med henne innom klasser och inte kan komma längre? :) kraam<3
Jag väljer att sälja tea nu då det känns precis som du skriver att vi gjort det mesta och sen på slutet började jag känna mig lång på henne så jag tycker absolut att det här är det rätta beslutet även fast det känns lite jobbigt! men alla ska ju gå igenom att-sälja-häst tiden någon gång!

2.Var du tvungen att "övertala" dina föräldrar om att få en egen ponny?
 Vilken skola går du på?
Hur många hästar ryms i ditt stall?
 Hur ofta bor du hos din mamma/pappa?
Om du fick välja en häst som du haft/har och få rida och ha den resten av ditt liv, vem skulle det vara? Oavsett storlek och framgångar, mer liksom vem som var din bästa vän :)
Nej det var jag inte tvungen att göra, jag var fyra år då jag fick min första ponny och den var bara ett föl då, men vi red in den shettisen och sen tävlade jag med den. Mamma har alltid varit intresserad av hästar och haft egna hästar!
Jag går på tegscentralskola i umeå.
Vi har fyra boxar, men just nu så använder vi en box till foder och täcken, vi har alltså ett litet stall vilket är väldigt skönt då jag i början stod i ett väldigt stort stall men mycke skvaller och skitsnack som lätt blir!
Jag bor bara hos min mamma, far till pappa en gång i veckan/varannan vecka.
Oj vilken svår fråga, hm. ridmesigt så skulle det nog vara min b-ponny, helt underbar att rida.
Som kompis skulle det nog vara Tea, hon är så otroligt mysig och man kan lägga sig på ryggen på henne i hagen hon bryr sig inte och sen vill hon alltid mysa då man ska tränsa! 

3. hur hög är samantha? :)
Oj nu fick jag en kugg fråga,  tror det var 1,62 :)

4.Om Charente nu säljs, blir det bara satsning på storhäst då kommande tävlingssäsonger? Har själv min ponny såld nu, men vet inte om jag vill ha häst utan rida ponny de 1.5 åren som är kvar.. Vad är det som gör att du vill rida häst just nu?
Ja det blir en satsning på storhäst nu till 100% kommer tävla mira lite mer tror jag men annars är det bara storhäst, kommer alltså inte köpa en till ponny.
Det som gör att jag vill börja med storhäst nu är att jag tycker det ska bli super kul att få tävla som junior, och även ha tre år som jag kommer få göra det!
Dom flesta storhästryttare som jag pratat med tycker jag gör helt rätt och börjar i tid.
Sen så är jag ganska lång så det här kommer bli toppen!
Jag skulle nog också ge tipset att börja i tid!

5.Ett tips, far inte på stan på onsdag då det är studenten!!
Hur många gånger har du varit utomlands?
Är det något du saknar att du inte fått gjort med tanke på att du har häst?
Tack så hemskt mycket för tipset, far idag istället! :D
Jag har varit utomland fyra gånger, fem om man räknar med danmark!
Hm... vilken svår fråga, jag tror faktiskt inte det. eller det är klart att det har kommit gånger då man känt åh vad jag hade velat göra det där i helgen men då har en träning eller dyl stått i vägen.
På vintern är det värst, då kan det komma dagar då jag saknar att bara kunna komma hem titta på tv äta och sen gå och sova istället för att fara ut i snöstormen. Annars så kan jag väll säga att jag aldrig skulle klara mig utan hästarna!

6.Vem skulle du anse dig vara i din klass? Alltså fjortis, tönt, sportfåne, pluggis osv? :)
Riktigt kul fråga faktiskt! jag skulle nog anse mig som den som alltid ska argumentera emot och rätt ska vara rätt.
Pluggis skulle jag nog inte kalla mig alls, jag släpar gärna efter på saker.
det är ganska svårt att sätta sig själv i en speciell genre, men jag kan ju säga att jag är inte den tysta tjejen som sitter längst bak i klassrummet!

7.Hej. Äger ni Mira? Om inte, hur länge ska ni ha henne. Vad tror du hon skulle kosta om man vill köpa henne?
är hon snäll,trafiksäker osv. Berätta...
En fråga till. Om du har en häst som börjar stegra, bocka osv så fort man kräver något. Vad skulle du göra. Kan det vara något fysiskt fel tror du?

Hej, nej vi äger inte mira, Vi har henne som försälningsponny!
just nu ligger hon ute för 80 000:-
När du frågar om hon är trafiksäker så slår det mig att jag aldirg tänkt på det, hon har liksom aldrig reagerat så ja det kan man säga att hon är!
Hon är otroligt uppfostrad och snäll att ha och göra med och hon är en riktigt krut ponny att rida haha :D
Om du vill veta mer kan du klicka på bilden nedför!
En häst som beter sig så är oftast svag, jag har själv haft ponnysar som varit så.
Jag brukar alltid tänka att man ska lös problemen framåt och inte börja slita och dra i dom för att dom bockar stegrar och liknande, så varje gång dom börjar få en tendens till att göra något sånt så driver jag på fram och ser till att lösa det framåt. Om du har kollat upp hästen så brode det inte vara nått fysikst, har du inte gjort det så kan det vara skönt att göra, så kan man vara säker på att det inte är det.
Men tillbaka tillvad du ska göra, 1 lös problemet framåt. 2 hitta ett annat sätt att stärka hästen på innnan, som att ligga och rulla på i galopp sätta igång mjölksyran osv. Men framför allt såfort det börjar bocka stegra eller liknande driv på fram och sen när den svara fram så gäller det att ge mycke beröm!

(klicka på bilden för att komma till annonsen)


Frågestunden fortsätter i nån dag till! Så fortsätt fråga fråga fråga!!!!



Nä hörreni nu ska jag byta om och sen fara in till stan! ha en bra dag så hörs vi senare!
Puss och kram, seeeeeeeya!//
J.D


Kommentarer
Postat av: Carro

Va skoj att ni ska ner till skåne. Vart i skåne ska ni?

2009-06-09 @ 14:37:43
URL: http://iamcarro.blogg.se/
Postat av: Emmaa

Du en fråga bara, är det du som äger detta pixbox användaren?

showid165146page0order1.html" rel="nofollow">http://www.pixbox.se/usrshowid165146page0order1.html



Varför har du då bilder på MoaEgholt?

2009-06-09 @ 22:12:44
Postat av: ...

Hej.

Är bara lite nyfiken vars Tea hamnar.

Kommer hon bli kvar i Norrland?

Är det en ung ryttare som köpt henne.

Om hon blir kvar i norrland kan du ju hälsa på henne , då känns hon ju inte lika långt bort :)

Kram

2009-06-10 @ 08:18:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0