Gramantygel och oväder.

Hej på er, skrev inget inlägg igår, men det får bli idag istället!
Mira gick bättre igår än dagen innan, så jag hoppas det går ännu bättre idag!
Hovslagaren kom igår och skodde tea, han var riktigt duktig han som vi hade och tea verkade nöjd.

Vilket sjukt äckligt väder det är ute, tror inte mira kommer vara så nöjd med att fara ut i det här ovädret.

Idag vaknade jag vid tio(sovmorgon, WOHO) sen åt jag lite frukost och tog det lugnt, städade lite osv. sen nu har jag precis gjort en utsökt fruktsallad som inne höll, Äpplen, bananer, och RÖDapelsiner, vaniljsocker, och smält vit toblerone, mums!

Ska snart gå ut till stalllet men innan måste jag bara säga angående du som kommenterade igår om graman tygeln.
Jag tycker gramanen är ett bra hjälpmedel och inte alls så hemskt som du anser att det är, jag hoppas och tror faktiskt att folk vet att man inte använder denna tygel för att dra ihop hästen, utan att det är mycket bra hjälpmedel om man vill hitta en bra form och vill få hästen att jobba med ryggen osv, jag har förklarat tydligt varför jag tycker denna tygel skulle vara bra i dom problemefrågor som jag fått, och Det som kan hända är att folk knäpper den mellan frambenen vilket inte är fel om man vet hur man ska hanskas med den, men det enklaste som jag redan sagt är ju att man knäpper den vid sadelgjorden,
Alla är vi olika och det fungerar olika bra på olika hästar, men fortfarande är det inte så hemskt.
Jag ska inte säga för mycket och tro för mycke. men jag tänker stå fast i vad jag sagt, för det jag publicerar på den här bloggen är min åsikt och vad jag tycker.

Juste blev utmanad av http://frejalindskog.webblogg.se/ att göra detta:

Utmaningen går ut på att skriva 8 stycken faktapunkter om dig själv:

1. Jag fick min första ponny när jag var fyra, en shettis, den tävlade jag tills jag var åtta nio och vi tävlade upp till reginal L:B (!!!!)
2. Jag har bara haft ston, Min syster hade en valack, men det var ju hennes.
3. Jag kan verka lite blyg den första gången jag träffar en ny person, men har jättelätt för att lära känna nya personer!
4. Jag blir alltid JÄTTEnervös innan jag ska gå in på banan och kommer nästan aldrig ihåg första språnget för jag är så nervös.
5. Jag har tränat för en himla massa tränare, tror jag börjar närma mig talet 20 om jag räknar ihop både hoppningen och dressyren.
6. Jag är rädd för att göra fel vilket är jättedåligt.
7. Jag vill egentligen inte bo i umeå utan mest av allt vill jag bo i skåne eller nånstan som ligger söder om sthlm.
8. Allt jag vill ha just nu är en sjukt snygg och bra b-korts lastbil!!!!!!!!!

Jag utmanar alla som känner sig utmanade ;)

Nä nu ska jag gå ut och rida mira, och fick nyss höra att min snälla mor har mockat åt mig! Hörs senare ikväll då jag kommer in från stallet! puss och kram! seeeeya!//
J.D


Finast, bli nu bra i ditt förnaskade knä :*

Kommentarer
Postat av: Mia

Ang gramantyglen så tror jag att vi är väldigt överens om att den ska användas rätt och då kan vara bra att ha under en period. Däremot kan man inte förutsätta att alla vet vad de gör, tyvärr. Även om alla självklart vill att hästen ska bära sig i en bra form är det inte alltid så att alla vet vad en bra form är, speciellt inte om man inte har känslan för då hästen jobbar med ryggen eller bara böjer på nacken. Att då ha en häst som ständigt böjer på nacken av tex en graman, lurar i många fall ryttaren att tro att de uppnått en god form.

Människan har en tendens till att ta genvägar då kunskapen tar slut. Jag vill inte säga att våldet tagit vid bara för att man använder hjälptygel, men en undanflykt och en kortsiktig lösning är det i många fall (inte alla dock bör återigen nämnas).



Jag har sett en negativ utveckling ang användandet av gramantygeln och jag tycker det är "intressant" om man får använda det ordet... För 15 år sedan såg jag väldigt få som tog till detta hjälpmedel då de hade problem som dålig ryggaktivitet, hästar som tog bettet och drog, stegringar etc. Men helt plötsligt idag tycker jag att jag ser denna hjälptygel i var och vartannat stall, exempelvis i mitt nuvarande stall, där rider 3 av 7 med detta flera ggr i veckan.

Hur kan det komma sig att hästarna nuförtiden är så svåra att få bukt med att man inte kan göra det med lydnadsträning, tränare, dressyrridning etc? Köper folk för svåra hästar eller är det ridkunskperna som tryter? Märkligt tycker jag, som sagt.



Återigen: Jag tycker du är jätteduktig och du har fina ponnyer och en bra hästfilosofi. Detta är ingen kritik mot dig som det kanske kan se ut som. Det är snarare allmänna funderingar om varför något helt plötsligt behövs i så stor utsträckning nuförtiden...

2009-02-08 @ 16:18:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0