Visste ni att....

Jag aldrig haft en valack, inte ens på tillridning.
Samalagt alla hästar jag tävlat och/eller ridit till har varit ston och det är runt 10 st.

Min storasyster cassandra har däremot haft valacker men det var ju mer hennes!

Redan från min första ponny så skaffade jag mig ett sto och hon en valack.
Lite lustigt är det, men jag (och det här är min åsikt) tycker ston har mer personlighet. dock så ändrades den här åsikten lite under tiden när jag var i henriks stall då dom flesta var valacker dom flesta hade otroligt stor personlighet, det fanns en som inte hade det och han skulle dom sälja.

Jag tycker det är lite roligt att sitta på ett sto och känna att ingen dag kommer va den andra lik, dom ska alltid tycka till men vissa gör det såklart i en störra del av tiden, och vissa blir som dom flesta som jag haft henne lite envisa och istadiga eller knäppa haha.

Ett sto handlar det så myckt om innan det blir perfekt, man ska helt klart vinna deras förtroende vilket kan ta ÅR! Titta bara på mitt lilla b-ponny sto, jag har tappat räkningen på hur många år vi haft henne och hon är fortfarande en aningen huvudskygg, men inte alls mycket jämfört med vad hon var när hon kom hit.

Ett sto måste man fråga om lov innan man gör något och dom vill ha mycket beröm annars surnar dom lätt ihop, som vi tjejer helt enketl? Och när dom väl finner sig till rätta så är dom HELT underbara!

Samtidigt så tror jag det här kan variera från person till person, Jag känner jättemånga som bara haft valacker och säger att aldrig i hela deras liv skulle dom kunna tänka sig att skaffa sig ett sto.

Eller vad tycker ni? har ni kanske bara haft valacker, eller är ni som mig? skriv din åsikt....


Mira är nog den ponnyn som varit svårast att vinna förtroende hos om man bortser från tea.
Men samtidigt är det oftast dom som man saknar väldigt mycket.

Kommentarer
Postat av: A N N i C A * W E N N B E R G

samma sak här :P

min första ponny var ett sto och jag har haft bara ston sen dess (bortsett från 2 foderhästar som var valacker)

2009-12-26 @ 12:12:26
URL: http://s94356.blogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late - Tävling i bloggen pågår !

Jag har bara haft valacker och hingstar :D

Och det bästa tycker jag är hingstar..

Jag har dock haft ett sto på tillridning som var en B-ponny.. och det gillade jag iiiiinte alls..

Jag kommer aldrig överrens med ston :P

2009-12-26 @ 12:41:52
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Jossan

Jag har haft 6st hästar totalt varav ett sto och efter henne sa jag: Aldrig mer igen ett sto! Anser att det där med att ston har mer personlighet bara är bullshit, alla mina vallacker har haft sin egna personlighet och varit speciella på sitt vis. Däremot mitt sto jag hade och flera andra jag ridit har varit otroligt speciella och då menar jag inte positivt, så för mig blir det aldrig mer ett stoköp! :P

2009-12-26 @ 14:17:42
Postat av: Johanna

Jagtycker båda könen har stor personlighet eftersom när jag red på ridskolan så hade jag ju Blue-eye i hoppgruppen och hans personlighet går inte att slå! Han är världens genom snällaste men samtidigt så är han när man hoppar att rider inte du hela tiden så stannar han :P

Nu har jag ju Tingeling min första ponny och hon är ju fux sto och det määrks verkligen på humöret :P haha, men vissa dagar så står vi mäst i ett hörn och studsar eller springer omkring och gör alting fel och vissa dagar(Läs: Tingelingan Snöflingan)

så är hon heeeeelt underbar och man vill aldrig sluta vara med henne<3 men det är helt olika freån häst till häst ändå :)>3

2009-12-26 @ 15:55:20
URL: http://jojiiz.blogg.se/
Postat av: Warnmark - Du kan bli veckans blogg -bloggen för dig & din häst

jag har haft både ston och vallacker men ston är verkligen något extra. Har ett riktigt fuxsto nu och det har tagit mig över två år att förstå mig på henne någolunda. Men ser bara detta som utmaning och vi kommer bara närmare och närmare varandra. Det sägs ju att om man en gång får med sig sitt sto så släpps aldrig den kontakten. Och det tror jag mycket väl kan vara sant. Ser bara på min lilla pärla tex. Hon är som speciell och vissa saker får endast jag göra för att hon litar så på mig och det känns faktiskt riktigt bra för vi kommer bara närmare varandra ju mer tiden går :)

2009-12-26 @ 22:37:43
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Josefine - hästblogg

Det är oftast dom mest speciella som kommer närmast en, och därför saknar man dom mycket mer! Så har det varit för mig iaf :)

2009-12-27 @ 14:48:32
URL: http://jsohlman.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Jag tror faktiskt väldigt många föredrar valackar eftersom de oftast är mer förlåtande och kanske lite mer stabila :P Ston kan ju lätt tjura ihop om det inte blir riktigt som dom tänkt sig. Pga allas dåliga åsikter om ston så sa jag innan jag köpte häst att jag absolut inte ville ha ett sto, men vad blev det, jajamen ett underbart sto :D nu säger jag mer att det kommer alltid vara ston för min del :)

2009-12-28 @ 17:01:17
URL: http://mikaelaandersson.blogg.se/
Postat av: Emilia

vilken söt häst :D

2009-12-28 @ 21:24:36
URL: http://emblia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0