30 September

Tjoho, Idag fick vi tillbaka so provet, 33/34 inte dåligt glad jag är :D
Tea vilade igår, jag jobbade och ja det hände väll egentligen inte så mycket!
ÅH JAG VILL HA HELG NU, VILL TÄVLA TÄVLA TÄVLA.
Nu har jag faktiskt ett tips till alla som har lite tävlingskräck när det gäller att gå upp i klasserna,
känns det jättehögt när du ska debutera, så är det ju faktiskt så att det finns ingen regel att ska hoppa fram på höjden som är på banan, eller hur?
så ska du debutera 1m och tycker det känns högt och läskigt, kan du faktiskt hoppa fram på 90, det går aldrig bra om du inte vill över. Så man ska sätta självföroendet på topp innan man går in både för hästen och din skull. det är ju meningen att man ska ha kul eller hur! själv tycker jag Msv:a är högt och faktiskt lite läskigt, men så är det ju jämt när man börjar med en ny höjd och det spelar ingen roll om det är 80 eller 150, det är så himla invuduellet. När jag hoppar fram till msv:a så hoppar jag bara fram på 1.10 istället för 1.20 sen tar jag sista språnget om framhoppningen gått bra på 1.20, men har det inte gått bra, så hoppar jag ett språng på 1m eller 110, för det är alltid bra att gå in på banan med bra språng i kroppen!
Jag tycker allt för många stressar upp i klasserna så man faktiskt glömmer bort att vi gör det för att det är kul och inte för att stå och skaka och gråta av nervositet, gör man det  så är det något som gått fel, sen visst finns det vissa (som jag) som behöver bli lite knuffade på för att ta ett steg till. och ja det känns hemskt men jag menar vilken ryttare tycker det känns otroligt bra för första gången på en viss höjd. INGEN! allt handlar om rutin och ju högre man kommer upp i klasserna behövs mer och mer rutin, t.ex på en L:C gör det kanske inte så mycket om du slarvar med vägen eller tar ett galoppsprång förmycket men när du kommer upp på msv höjd är det oerhört viktigt med galoppsprång och vägar och massa mer, men jag kan ju säga att första gången jag hoppade msv:a var jag jätteosäker på allt sånt, men ju mer jag hoppar ju mer säker blir jag :)
sen är det ensak till jag vill ta upp och det är folk som växlar och sätter upp olika ryttare på olika hästar, sånt gör mig bara arg, sen visst det finns  hästar som faktiskt behövs sättas på plats, men tro mig, dom testar vilken ryttare som helst som sätter sig upp, vissa ryttare är ju i såklar bättre på att lösa saker och ting, men när man sätter upp en ryttare för att den ska spöa hästen runt en bana så har de gått förlångt, det är skillnad på tillridning och spöridning, och när det gäller det här så vet jag att det finns en tränare som är väldigt duktig på det. SKÄRP DIG! man köper en ponny och antingen tar man igenom problemet själv eller så ska man inte ha den. varken ponnyn eller ryttaren mår bra av olika ryttare som sågar den i munnen eller slår den hoppar upp var och varannan dag.
och nu tänker ni säker, men ridskolehästarna då? Ja dom är det synd om och det är oftast därför ridskolor köper in hästar som gör sitt och inget mer, för att barn ska kunns sitta och styra.
haha oj va mycket det blev skrivet idag! men men. nu ska jag ut i det äckliga vädret och hoppa lite med skruttan, men ni får ha det så bra! seeeeeeeeeya!//
J.D

Hoppas ni kommer och kollar helgen :)

Kommentarer
Postat av: sandrahedman

Jag är ganska säker på vilken tränare du syftar på. Håller med om det du skrivit.

2008-10-04 @ 17:37:28
URL: http://sandrahedman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0