Måndag, ingen buss. ingen skola. puss på tea mira och bella!

Oj vad glad jag blir när ni kommenterar och frågar!
haha ja jag har visst förträngt det där med tipsen, men det kommer i det här inlägget tänkte bara skriva lite annat först!
igår red jag både mira och tea och det gick helt fantastiskt bra, tea ville inte riktigt koncentrera sig i början men sen när hon väl gjorde det gick hon som en liten dressyr häst! ^^
Mira skötte sig också galant, Riktigt positiv och glad var hon, om hon kunde snurra öronen tio varv runt skulle hon nog göra det, helt spikt rakt fram hela tiden! riktigt trevligt! :)

Idag kom aldrig bussen, jag satt och väntade i 20min men ingen buss dök upp? men jag kunde då konstatera att det gjorde inget att jag var hemma (jag hade ändå inte tagit mig in till stan) eftersom jag gjort klart svenskan och engelskan mailade jag till min lärare :) Så jag har varit hemma och tagit det lugnt, mockat och gjort klart i stallet, efter jag skrivit klart det här inlägget tänkte jag gå ut till stallet och rida!

Jag fick en fråga om vilken låt jag skulle vilja rida till på en tävling, OJ vilken svår fråga.... En väldigt peppande låt är ju "location  location location" med industri royal... annars kanske en klassiker som eye of the tiger, den måste vara peppande och mycket "go" i :D sen om jag skulle rida dressyr så skulle jag behöva en väldigt lugn låt om jag red med tea ;) haha!

En annan fråga var hur många rosetter jag har, och ja ärligt så vet jag inte. jag måste nog ta och räkna dom! det var ett bra tag sen! men jag lovar att jag ska göra det då jag hänger om dom!

Och nu till tipsen för att finna motivationen!

För det första är det väldigt viktigt att du finner din egna motivation. människor som gör andras mål och värderingar till sina egna utan mening saknar en egen motivation och i längden kan det bara leda till motgång!

Försök tänka tillbaka vad det nu var som gjorde att du började med det här, vad var det som lockade upp intresset?

Sätt upp massa små delmål, så du enkelt kan nå upp till dom, vilket senare kommer leda till att det känns roligare.

Undvik tråkiga runtiner, hitta på nya saker, som att du som bara rider dressyr börjar hoppa lite, eller gör iordning veckans foder/hö redan på söndagen så slipper du det på veckan, det gör jag!

Skratta mycket, tänk på sånt som gör dig glad, Ditt humör överförs på hästen! oftast om man är sur och grinig så går det inte heller bra att rida, sånna dagar brukar jag tömköra eller longera för att slippa onödiga konflikter!

Våga släppa lite på kontrollen, oftast lider perfektionister av tvång och inte har något egentligen att sträva efter.

Jag läste i en häst tidning att låta en häst stå en dag i onödan när det är -20 och snöstorm är ett tecken på självdisciplin!
så få inte dåligt samvete om du låter hästen vila i ett sånt läge!!

Försök komma på vad det är för hinder som hindrar dig att ha roligt, och övervinn de hindret eller rädslan!

Variera träningen! bli inte för enformig det får både dig och hästen att tappa motivationen!

Ja det var väll det bästa jag kan komma på för att finna tillbaka motivationen!
Är det något annat ni vill veta eller som ni tycker jag ska tipsa med så är det bara att säga till och fråga på! :)

Nu ska jag ut till stallet och ta in mina snöiga ponnysar. vi hörs ikväll! puss och kram!seeeya!//
J.D




Kommentarer
Postat av: Anonym

Nu kommer en till fråga.. Du är så bra att fråga



hur krm man över rädslan för höga hinder?????

2008-12-08 @ 19:27:14
Postat av: Anonym

vet du hur avundsjuk jag är på dig? du har ju nästan allting, hihi. Du har nog en av världens finaste hästar, lyxhjälmen och du äger på rida :D. kan inte du skriva lite om hur de gick till när du köpte tea? tänkte mer vart ni hittade henne och vad hon kunde och så? :D

2008-12-08 @ 20:59:31
Postat av: Anonym

vet du hur avundsjuk jag är på dig? du har ju nästan allting, hihi. du har nog en av världens finaste hästar, lyxhjälmen och du äger på rida! :D. kan inte du skriva lite om hur de gick till när du köpte tea? tänkte mer på vart ni hittade henne och vad hon kunde och så :D.

2008-12-08 @ 21:01:01
Postat av: Anonym

vet du hur avundsjuk jag är på dig? du har ju nästan allting, hihi. du har nog en av världens finaste hästar, lyxhjälmen och du äger på rida! :D. kan inte du skriva lite om hur de gick till när du köpte tea? tänkte mer på vart ni hittade henne och vad hon kunde och så :D.

2008-12-08 @ 21:01:19
Postat av: Anonym

Hur får man hästen att bli riktigt riktigt framme för skänkelt? Men som tea typ.........

och kolla alla hästarna på tv, minst dom lättar i handen så WICH så susar dom iväg, dom har så jävla mycket energi...

2008-12-08 @ 22:19:58
Postat av: Anonym

kan du inte berätta hur man får hästen att bara vilja framot? som typ tea och alla hästarna på tv...

släppar man minsta i tygeln är dom 100 meter bort, alltså dom vill framot och har så himla mycket energii i sin gång........

2008-12-08 @ 22:23:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0