vetrinärsbesiktning, för noggran eller slavrig?

Hej på er, varit lite dålig på att skriva dom senaste dagarna, för det har saknats lite motivation, har hellre varit ute i stallet och pysslat!
Men nu ska jag försöka bli bättre med bloggandet också!
S har fått en härlig start på veckan med en långritt runt ängarna med bella, mestadels skritt men även lite jobb.
Idag så fick hon jobba mycket med galoppen låg och rullade på i en stadig jämngalopp och hon fick också busa av sig lite vilket hon verkligen uppskattade!

Fick en fråga på om jag inte kunde lägga ut lite bilder på stallet och min transport.
Stallet ska jag lägga ut bilder på såfor jag städat iordning lite täcken och sånt som ska säljas.
Just nu har jag faktiskt ingen transport för vi ska köpa en ny, vi har en liten lastbil men den används inte så mycket, så när vi köpt en ny så ska ni givetvis få bilder :)
Ha det bäst så ska ni få en liten text och frågor som jag vill att ni svara på! puss och kram, seeeya!//
J.D

Nu till det som jag länge har länge tänkt ta upp det här i bloggen, men tiden har inte funnits!

Jag vet att ett par stycken som läser min blogg är tävlinsryttare och därför tänkte jag ta upp det här:

Jag har ju varit på x-antal tävlingar och som alla vet så är det en regional tävling eller högre så måste man besiktiga hästen innnan man får starta av en utbildad veterinär.
Själv har jag stött på veterinärer som kollar varje hårstrå och även dom som inte ens kollar då man springer med hästen.
När jag var i ö-vik och tävlade med S så var det en veterinär som verkligen gick igenom hela hästen, och med tanke på att det var över 100st hästar som skulle besiktas så tog det en väldigt lång tid och man fick stå och vänta i evigheter.
Jag tycker det är jättebra att dom är noggran, men samtidigt får det inte bli för mycket, är det stora startfält har man inte lust att stå i kö i 20-30min och att vetrinären ska kommentera varje litet ärr som hästen har.
Däremot så var jag på en tävling där veterinären stod på håll och kollade endast en sida av hästen sen medans man sprang så tittade veterinären nästintill åt andra hållet. Vilket inte alls känns bra!
Det är sällan man träffar något mellanläge på dom här veterinärerna, oftast är det bara åt ett håll, supernoga eller jätteslavriga.
Så vad tycker ni?
Det kanske bara är såhär här uppe i norr?
Hur har ni det?



(storasyster och hennes förra ponny under en vet.besiktning)

Kommentarer
Postat av: Emma

Riktigt roligt att du tar upp detta ämne för det är både viktigt och intressant! :)

Jag tycker aldrig att vetrinären kan var för noga, det får ta den tiden den tar tycker jag men samtidigt så tycker jag att dom borde komma på ett smart system så att man inte behöver stå och vänta. Kanske att varje ekipage får en viss tid som dom ska besikta sin häst. Jag tycker att det är bra att dom kollar igenom hästen ordentligt så att ingen häst ska behöva tävla halt eller skadad eller något liknande på något sett. För jag har sett hästar som inte alls har varit helt okej som har hoppat och då vägrat ut sig och ryttaren har då bara blivit arg på hästen eftersom den i vanliga fall hoppar hur enkelt som helst. Därför tycker jag att det är viktigt att vetrinärerna kollar och känner igenom hästarna ordentligt så att det inte ska kunna hända! :) Vad tycker du?

2009-08-12 @ 16:37:12
Postat av: Anonym

Hej, mkt fin blogg! :)

Jag har två frågor : 1. Har du någon gång tävlat i sm? 2. Har du kvar din ponny fiffi?

2009-08-12 @ 16:46:18
Postat av: Annie

Alltså, jag upplever EXAKT samma sak på tävlingarna. Vissa är dessutom PETnoga med hur man visar hästen och kollar igenom minsta lilla, medans andra känner och är klar efter 1 min.

Jag tkr att man ska ha prioriteter på vad som är viktigast att kolla, typ ben,rygg,puls på tävling och sedan en maxtid. Alltså att man har bestämmelser för veterinärbes vad som kollas och inte. Så att inte alla gör olikt. Eller vad tycker du? Här i Övik tog det 30 min förra året att besikta en ponny....... säger jag bara

2009-08-12 @ 20:59:38
URL: http://anniiejakobsson.blogg.se/
Postat av: Lina Renström

Jag tycker att dom ska vara nog vid det viktiga..tex benen. Men sen sak dom jue inte vara så petiga att dom hitar alla små-sår som alla hästar har!

2009-08-13 @ 21:48:24
URL: http://ridsportlina.blogg.se/
Postat av: Jag

Dom ska göra som Jämte gör. Snabb, trevlig men ändå trovärdig. Dessutom jodopaxar han händerna mellan alla hästar och för inga baciller mellan dom.

JÄMTE RULAR!

2009-08-13 @ 22:37:28
Postat av: Jennifer

Bra inlägg :)

2009-08-16 @ 19:18:44
URL: http://jennifersumar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0