Frågestunden- svar

Varför ska ni sälja vart ska ni flytta ?
Har ni hittat något stall var då ?
Har du valt linje till gymn ?
Varför tog ni tillbaka Tea ?

Vi ska sälja för att jag ska börja gymnasiet inne i stan och sen känns det som att vi gjort bort att bo på landet nu, vi vill helt enkelt bo i stan igen :)
Ja det har vi och det ligger på teg, dock så är det fullt nu, men till våren ska dom bygga ut!
Ja det har jag, och trodligast blir det yrkesgymnasiet, häst.
Det är en jättelång och trasslig historia och vi insåg till sist att det bästa för henne var om vi tog tillbaka henne.

Vad har du för mål med din ridning ?
Vem är din förebild ?

Mitt mål med min ridning är att stärka mig själv både ridmässigt och mentalt så mycket som möjligt. och sen se hur långt det tar mig.
Jag har många förebilder, finns flera i klubben som jag ser upp till och självklart finns det olika stjärnor jag ser upp till också.  Jag brukar titta och lära mig utav det bästa som dom alla har och tillsammans så blir det en otroligt bra ryttare i mina ögon :)

Bilder på ditt stall, jag vet att du lagt upp tidigare men liksom från dörren till ditt hus och in till stallet osv, mer som en överblick liksom?
Ja det ska väll gå att ordna här framöver :) om inte annat så kommer det ut då vi säljer huset!

Bella? Vill du verkligen sälja henne?
Ja det vill jag faktiskt. Tycker bara att det är synd om vi ska kasta bort hennes kapacitet och talang på att hon ska vara gårdsponny då hon egentligen har så mycket kvar att ge!

vad är det värsta som har hänt under dina år med hästar? vilken är den bästa häst du haft?
Oj svår fråga.... men det måste nog vara då bella fick kolik en gång för flera år sen, hon var så otroligt dålig.
Det var en sommar då bella hade fått problem med ett öga som hon fick ögondroppar som hon sedan fick kolik utav misstänker man. Då vi skulle in på återbesök på ATG och kolla upp ögat så var hon lite konstig och började lägga sig ner hon rullade inte, bara la sig ner. Så då fick hon dropp på atg och dom kunde konstatera att hon hade kolik.
Så dom proppade i henne drop, hon fick en hel påse på 30minuter(!) och sen åkte vi hem med henne.
Väl hemma så blev hon bara sämre och sämre, tillslut kunde hon knappt gå, och det började komma upp ur näsan på henne. Så vi ringde hit distriksveterinären och hon sa att bellas tillstånd var vädligt kritiskt och att vi kanske skulle behöva ta henne till strömsholm men att hon inte skulle klara av en resa dit ner, och jag kom ihåg hur jag grät och tyckte det var jättejobbigt. Sen slangade dom och höll på i flera timmar, sen fick hon dropp, denna gången så fick hon dropp som en häst ska få i 3 timmar och inte på 30min. Och jag tror det var klockan halv sex på morgonen som hon började se piggare ut, Hela natten sov jag i stallet och vakade över henne. Som tur var och tack vare den duktiga distriksveterinären så klarade hon sig utan större problem. Bella har aldrig haft kolik sen dess.
Den bästa hästen jag haft... måste jag nog säga att jag har nu, det är samantha.
Alla mina hästar har sina kvaliteér och sina svagheter. men samantha är nog den som är mest stabil :)

hej! vad blev det för gymnasium som du ska gå?? vet att du bloggat om det tidigare men hängde inte riktigt med vad det blev?

Yrkesgymnasiet, och linjen häst :)

vars ska du flytta s?

Till teg!

Har du någon speciell rutin/ordning för hur du lägger upp veckans träningar? T.ex. varannan dag uteritt, varannan markarbete. Hur är den i så fall?
Just nu så går hon väldigt många pass bara efter vägarna för att underhålla det hon har och inte nöta på henne för mycket, annars rider jag ganska mycket och känner igenom vad som behövs jobbas med.  Sen åker vi ju in och tränar i ridhus en gång i veckan :)
Men en annan rutin som jag har när jag rider är att variera underlag så mycket som  möjligt på sommaren och om möjligheterna till att skritta och trava på asfalt finns så gör jag detta!
Sen rider jag aldrig med samma bett i mer än två dagar, och ser alltid till att ha minst två pass i veckan som hon får "vila" munnen lite och få bli riden med ett hackamore.

hur många rosetter har du?
Oj hörredu jag har ingen aning och jag kan inte räkna dom nu heller eftersom vädligt många av dom ligger ner packade i en kartong, men det börjar väll vara några hundra nu.


hur mkt kostar tea?
är hon stark att rida?
vad söker hon för ryttare?

Det är något som vi inte har disskuterat helt klart än. Får återkomma med detta.
Hon kan bli stark ibland, men det beror helt på.
Hon vill ha en lugn men ändå säker ryttare som är tydlig med vad hon/han vill.

Har du eller har du haft någon kille/relation?
Hur många timmar per dag är du i stallet?
Favoritklädbutik? (ej ridkläder)

Ja det har jag, men inte nu.
allt emellan 2-3timmar, beroende på hur många hästar jag rider!
Jag gillar gina tricot , annars monki eller weekday :)

Hej, jag undrar lite om det här med hur mycket hästar orkar. Är det konstigt om en tjej på 1.70 cm och 65 kg rider en D-ponny? Vad finns det för gränser egentligen?
Svår fråga, men det beror ju helt på hur ponnyn är byggd att en person som är så stor skulle rida en mindre och nättare d-ponny skulle jag inte se som ett alternativ, däremot en större och grövre d-ponny skulle inte vara helt oacceptabelt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0