Mira gör framsteg och det blir bara mer och mer kallt ute!

Hej, tack för dom gulliga kommentarerna, sjukt uppskattande, men jag vet att ni är fler som läser!

Idag så väckte mamma mig vid nio och jag känner hur kallt det är i hela huset, tydligen så hade det gått en propp inatt så all el hade stängts av WOHO, inte konstigt att jag frös inatt. haha!
När jag kom upp stod frukosten färdig! Dom första timmarna av dagen var nog det jobbigaste jag var med om, trodde seriöst att jag skulle somna stående haha!
Idag har vi rensat och städat riktigt skönt att bli av med julpyntet faktiskt!

Vid tre gick jag ut till stallet och tog in tea och for ut med henne, det gick helt okej, lite odräglig blev hon där ett tag, men kul att hon är så framåt i alla fall! I traven kändes hos riktigt fin och vilade på steget och bara var ovanligt fin om jag fick önska så hade hon gärna fått gå i en lite djupare form, men det ville hon inte!
Sen slängde jag ut henne i hagen och gick tillbaka till stallet och mockade och gjorde klart fodret.
Efter det gick jag ner till hagen igen för att hämta en söt liten mira,
Idag gick hon faktiskt otroligt bra, mot mina förväntningar, red henne barbacka vilket var lite jobbigt för mig, men jäklar va fin hon var, i skritten så kändes hon stel i början med efter lite uppmjukande övningar så slappnade hon av i heeeela ryggen, i traven fick jag det jobbigt haha, ni ska veta att hennes trav är inte liten, nu kommer vi till det mest fantastikska och det var galoppen, helt sjukt vad hon gör framsteg, hon bar sig riktigt fint och det var inte alls som förut då man haft en hel mira i handen utan hon bar sig otroligt fint, så det kanske visar sig att efter allt slit och bråk så kanske det hjälpte? i hope so!

Pratade med min fin vän från skåne idag, maria! Hon berättade att deras första tävling är nu, den heter trettondagsspelen, verkar vara en riktigt rolig tävling som alla söder ut far på!
Fattar ni, här sitter jag och rider ute i -14 och känner att första tävlingen närmar sig som är vecka 7 eller 9, NÄRA? aaah blir tokig de är ju evigheter kvar!
Kunde ha tävlat på tisdag i klubbmästerskapen med då tea inte är igång hoppad så fick det va, såg även att jag inte kommer kunna starta i norrlandmästerskapen heller, då det mästerskapet ligger i piteå, och ni vet vad jag och tea säger och piteå, BIG NO NO!!!!!

Ska tjata lite på mamma så vi kan dra in dom så jag kan hoppa några gånger innnan den här stora tränaren ska komma upp riktigt kul ska det bli!
Igår kom den dagliga eller inte dagliga med kanske veckliga disskutionen upp om hur vi ska göra med våran lilla lastbil, och jag vill verkligen mer än allt annat ha en ny b-kortslastbil, och då menar jag en ny, är så less på våran, det är alltid fel och jobbig och bläää. tror vi kommer tjäna sjukt mycket mer på att köpa en ny! jag vill verkligen!!!!!!!

Nu har jag ätit en god middag och ska bara ta det lugnt heeela kvällen! sjukt skönt, men innan jag går så ska jag svara på en fråga jag fick igår:

"Hej!! Vad tycker du är lagomt att ge till en D elr C ponny i ganska hög prestation? Alltså, både grov och kraftfoder?:) Vad får tea/mira?:)" / anonym


Hej, ja du jag är ju verkligen ingen foderexpert, haha, har själv inte mixat med så mycket foder.
Tea har jag alltid gett Krafft grov, och då under tiden vi tävlar brukar jag byta ut 5dl groov till 5dl krafft sport, men det är endast då jag känner att hon behöver lite extra energi och mira får i nu läget korn och groov.
Själv tycker jag det bara är onödigt att blanda och hålla på då det är mycket lättare att bara ge t.ex krafft som redan är blandad pellets utan extra tillsatser!
Tea får idag ca 2kg krafft om dagen och mira får 1liter korn och ca1 liter krafft om dagen!
Man märker ofta på hästarna om dom är nöjd med det dom får, tea blir oftast lättare grining och hon får för lite krafft, då ökar jag bara på! det är så lätt om man bara har ett foder så man kan öka och minska bäst man vill, men man ska också vara försiktig då man byter eller ökar på ett foder då det vid oförsiktigthet kan leda till kolik eller fong!
Det är lite svårt att svara på första frågan då jag inte riktigt vet om det är ponnysar med mycke energi eller dom som gärna är lite sega, men jag hoppas det här svaret hjälpte lite i alla fall! om inte? så fråga igen! :)
 
Fortsätt fråga på hörrni! det är så kul att ni gör det!

Nu ska jag spela lite hjärter, ha det bäst, så hörs vi imorgon! puss och  kram! seeeeeya!//
J.D

En sån här skulle inte sitta fel!  åh vad jag vill ha, helt oerhört mycket!

(bilden är tagen från google)

Kommentarer
Postat av: Hanna

Kul blogg, första gången ja kikar här.

Hur gammal är du förresten?

2009-01-04 @ 21:33:18
URL: http://hannaforsberg.blogspot.com/
Postat av: Sandra

Hej!

Om du alltid vill att mira ska bära sig som jag förmodar att du vill funkar det väldigt bra att rida väldigt mycket med säte då hon svarade väldigt bra på det. Dock är det lite av en balansgång då det är lätt att hon springer iväg. Det är enklast att rida barbacka och träna på det då. På grund av att hon blir väldigt lyhörd :) SÅ var det iaf när jag hade henne!

hoppas det går bra!

Ge tusentals kyssar till miris från mig!

Kram

Sandra

2009-01-04 @ 23:13:29
URL: http://sandree.blogg.se/
Postat av: Anonym

hej! vill bara säga att jag beundrar dig jättemycket det du gör med dina hästar, hur du rider osv. jag har sett dig rida på tävlingar och du är sjukt duktig!! även om jag är ett år äldre, så ser jag upp till dig, och det är roligt att läsa i din blogg!

2009-01-05 @ 16:57:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0