Lördag, trevligt besök och snart hovslagaren!

Hej på er, Idag vaknade jag åtta och gick ut och släppte ut hästarna i kylan, dagen har bestått av städande och besök och sen bara tagit det lugnt!
Träffade Moa idag, gud va längesen det var vi träffades så länge, vi träffades ju i sthlm men det var bara en snabbis.
vi tittade på lite filmer från i somras då vi var i skåne och GUD vad jag saknar det. helt sjukt!
Planerar att fara dit på sportlovet, det skulle vara guuuld!
Pratade med maria idag och det fick mig att sakna skåne ännu mer!

Nu ska jag gå ut till stallet och ta in tea för hovslagaren kommer om en timme!
ska rida mira och göra klart allt, men vi hörs senare ikväll! puss och kram! seeeya!//
J.D


Finaste tea.

Kommentarer
Postat av: FREJA LINDSKOG

Känn dig utmanad! :D



http://frejalindskog.webblogg.se/2009/february/8-fakta-om-mig.html

2009-02-07 @ 19:24:54
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Mia

Jag brukar läsa din blogg även om det inte blir varje gång du skriver, jag brukar isf gå tillbaka och läsa allt jag missat och det är alltid kul att läsa om ponnysarna :D



Men jag har en fråga bara: Varför rekommendera graman? Gramantygeln är en väldigt stark hjälptygel som bara ska användas av rutinerade ryttare som vet exakt vad den gör och varför man har den samt hur man ska följa upp användningen på den specifika hästen. Att rekommendera gramanen i ett forum där många (som jag förstått det) mindre rutinerade läser och tar till sig tycker jag är ganska farligt. Man kan förstöra hemskt mycket med gramantygeln.



Jag rider just nu ett 11-årigt sto som ridits dagligen på graman från 4 till 8 års ålder(!!!). Det har tagit 3 år(!!!)att få hästen att acceptera/förstå att man FÅR gå annat än indragen utan bakbensaktivitet. Hästen i fråga har fula ärr mellan frambenen efter gramantygeln...

En risk med graman är att man förstör hästens naturliga balans, aktivitet och bjudning. En ryttare som tror att man löser problem med att stänga in hästen i en gramantygel är väldigt fel ute, men tyvärr drabbar det hästen mer än ryttaren. Att tro att man får en bättre form när hästen böjer på nacken är också hemskt fel, men tyvärr vad många tror att de uppnår just med gramanen, om de inte har kunskap och känsla nog för vad som är bra arbete.



Så, det var mitt. Jag ifrågasätter inte huruvida du kan rida med graman eller ej, men tänk på att många som läser lovorden inte är i närheten av din nivå och det kan bli VÄLDIGT fel om de tror att de kan lösa allting den enkla vägen... ponnyryttare är ju trots allt många gånger inte de som har den längsta vanan (av naturliga skäl) och det är hemskt tråkigt i de fall man av okunskap skadar hästen.

2009-02-07 @ 20:59:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0