Svar frågestund

Hej! Du skrev en gång att du aldrig hittat en enda häst på hastnet. kan du inte berätta hur du fått tag på alla hästarna? hur lyckas ni?:P
Ja det stämmer, inte en enda häst har vi funnit på hästnet eller någon liknande sida.
Vi har haft kontakter, och oftast har vi blivit tipsade och olika personer. Med tea så var det faktiskt dom som hörde av sig och undrade om vi ville köpa henne.
Tänkte på det här om dagen faktiskt, Bella och Samantha kommer från samma familj och stall. Och dom två är nog de som jag fått och kommer få mest vinster med. Och det roliga är att båda två har jag varit extremt skeptisk till att provrida och egentligen inte kännt något större intresse fören det att jag provridit, då blev jag helt kär i båda två!

Hur kommer det sig att du satsar på storhäst redan och inte D-ponny? :) Du är väl inte så jätte gammal och Tea är väl C-ponny eller?

Jadu... jag börjar vara rätt så lång och kände att jag hade lust att ta lite nya utmaningar och gå över på storhäst. Ville även ha en så lång junoir tid som möjligt och det kommer jag verkligen få nu! Jag är 15 år, 16 i januari så nej jag är inte så gammal.

kan du inte berätta lite mer om djävulsklo o vad de e bra för att använda på hästar tack=)

Ärligt så har jag inte världskoll men jag blev tipsad av våran akupunktör att köpa det till tea så att hon kunde få smöjra igenom lederna.
Så då köpte vi hem det och det ska tydligen minska risken för skador och hålla leder och ligament rena och fina. Det är ett örtprepparat som har en karens tid på 4dagar.

vilken är din favorit ryttare?
Antar att ni blir besvikna om jag säger merdith, haha det är ett ganska klassiskt svar men hon och sen tycker jag albert zoer har en härlig inställnig! riktig vinnarskalle!

Ska du ha en ny häst? Är det den vita som du visade i ett inlägg tidigare? ;)

Ja vi kikade lite på den och skulle ha bytt den mot tea, tyvärr gick det inte.
Men vi ska satsa på att försöka sälja tea så jag kan köpa mig nått yngre.

Vad har du för jacka på dig när du rider nu när det är så kallt ute? :)

När jag  rider hemma så tänker jag mest på att det ska vara varmt, hatar att frysa. så för några jular sen så fick jag en sån ridoverall som dom flesta här i norrland har, grymt ful men otroligt varm! ;)
(klicka på bilden, där har jag på mig den)

Jag upprepar den tidigare frågan, vad hade du på dig för tröja när du hoppade hindet som va på bild på din förra design?=)

Det är en tröja som jag fick när jag tävlade svenskt ponnyderbyt på dagstorp 2008. den är sponsrad av svedala försäkringar.

Djävulsklo är väll doping?
Nej, skulle inte vilja kalla det doping, men man ska inte använda det 4dagar innnan tävling, själv brukar jag sluta använda det två veckor innan!

vars köper du dina ridtröjor?

Oj vet inte vilka du syftar på, men jag brukar har såna slipovers och dom kommer från gina tricot och pike tröjorna kommer från olika ställen :)

vad har du för skor till vardags? ej stallsko
nu på vintern har jag dom här:

ett par uggsliknande(fula men varma) och par skinnskor med nån detalj på.
Annars brukar jag ha vanliga svarta tygskor.
Men är det fest eller som nu på nyår har jag oftast nått lite högre.


är du viktig med att alltid ha ribyxor, speciell ridtröja och strumpor/chaps när du ska rida, eller kan du bara gå ut ta en ridtur i mjukisbyxor?:)

Eftersom jag bor som jag gör- inga annat hästfolk så långt ögat når. så rider jag nu på vinter aldrig i ridbyxor, alltid mjukisbyxor och täckbyxor över. och ser ut som världens slurv, men det ska ju va praktiskt ;) behöver inte bry mig så mycket när jag rider hemma med andra ord. Men jag föredrar helt klart att rida med ridstövlar och vanliga ridkläder, men nu på vintern fryser man ihjäl om man rider så.

Vad är dina positiva / negativa sidor som ryttare ?
Vi börjar väll med det tråkiga dom negativa, Jag tar oftast åt mig jättemycket om det går dåligt på en träning, jag har väldigt svårt att tillåta mig själv göra fel. Min skänkel i sprången är inte så jättebra, den tappar oftast sin inverkan där.
Dom bra... Jag har otroligt lätt för att lära jag tar till mig och rättar mig direkt tränaren eller den som står på marken säger något. Då mitt självförtroende ligger på topp så är det mycket som ska till för att det ska gå dåligt. Jag har bra känsla när det gäller att hitta tempon avstånd osv.

lägg upp din tävlingsplanering för våren med klubb och klasser :D
Det kommer upp senare i bloggen har inte hunnit kika över hela säsongen ännu! håll utkik!

Vad får Samantha för foder och hur mycket, och varför?:)
Samantha får kraftfoder 2gånger om dagen, morgon kväll.
Och båda gångerna får hon( då hon är fullt igång) 1liter havre, 1/2 liter groov/sport, 1/2 liter betfor. Har gett henne det här nu under hela tiden sen jag fikc henne och jag tycker hon håller hullet bra och hon är pigg och glad! så jag kommer låta henne gå på det så länge det fungerar såhär bra!

Hon blev jätte fin! Hur rakar du runt ögonen och på mulen? :)
Tack, jag har faktiskt lämnat där, har en mindre klippare som man kan klippa där med, men jag lät det va och tog bara öronen käken och ner. sen lämnar jag om man tänker sig nosryggen ner till mulen och runt ögonen.
Såg att det var nån som frågade om benen också, och det är bara att prova sig fram, det är lite pillergöra men efter ett tag så hitta man även där ett enkelt sätt att klippa!

Kommentarer
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late - Tävling i bloggen pågår !

Härliga svar :)

2009-12-29 @ 01:34:04
URL: http://bornlate.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0