Svar på en några frågor och hästarna vilar idag eftersom..

Hej hej, sitter just nu på shell och har just slutat skolan och ska snart börja gå mot bussen.
Igår handlade vi massa god mat, och tjockade oss med max mat, När vi satt på max så kom våran akupunktör in och sa att han kanske kommer idag också om han har tid och ger tea en till omgång, men det gulliga var att han kallade tea för grållan, gulligt va? haha jag tyckte det var jättesött. 

Idag ska hästarna vila eftersom dom fick en akupunkturbehandling igår, och det känns skit tråkigt, är verkligen jättesugen på att rida.  Men men, Jag får väll se till att jobba med lite pluggs som jag ligger efter i.

Sen tänkte jag klippa hästarnas manar och svansar, då dom börjar växa till sig, vill ju ha fina damer, inga lurvtussar. :)
Så ni kankse får några söta bilder ikväll då jag klippt dom. ska inte raka dom utan det får bli lite närmre helgen som jag gör det.

Sitter fortfarande och letar som en galning efter en b-kortslastbil. Så det är bara att hålla tummarna nu.

Saknar mamma och peder en himla massa, nästan galet. men på onsdag är dom hemma, så himla skönt det ska bli alltså!!!

Fick några frågor idag och igår också:

"tjena du jag undrar hur du får tea att gå så högt med huvudet men endå inte bli så lång. för jag har ett problem att när jag höjer min hand när jag tex galopperar så följer inte halsen ett dugg med. utan den är fortfarande på samma ställe. då ser det bara knasigt ut om man rider med hög hand, Har du några tips på hur man ska göra för att få ens häst hals att bli som teas?"

Ja du, jag kan på ett ungefär föreställa mig om hur ditt problem är, och misstolkar jag det helt så får du säga till, men blir det liksom att det endast är huvudet den lyfter, eller?
Jag vill till att börja med säga att alla hästar är olika byggda för att gå i olika former, men det man strävar efter med alla ridhästar är ju att just flytta balansen bakåt på bakdelen så dom inte springer på framdelen och överbelastar frambenen. Det viktigaste är ju att hitta en bra form som passar just din häst!
T.ex mira och tea är ju helt olika byggda men jag har ändå lyckats flytta deras balans bakåt, vilket gör att det ser lite enklare och smidigare ut.
En övning som jag har gjort är att se till att dom hela tiden har bakdelen under sig, en bra övning till det är att gå från halt till trav och sen direkt halt igen, och sen när det känns enkelt att man börjar göra samma sak i galopp, alltså halt, galopp, halt, galopp. men se då till att det inte blir ett himla sparkande och ryckande i munnen.
Om du är erfaren eller har en tränare som kan hjälpa dig kan du alltid sätta på en graman, sätt den då vid skänklarna i sadelgjorden så får du hästen att fortfarande ha formen men ändå inte springa med huvudet i backen.
Jag hoppas det där hjälpte lite i alla fall! Lycka till!

"Hej.
Hur länge har du ridit?
Du verkar jätteduktig på det här med hästar.
En fråga till.
Det skulle vara kul att se de andras komentarer, kan du fixa de?"

Hej hej, jag har ridit sen jag låg i min mammas mage ;) haha nä skämt å sido, jag fick min första ponny när jag var fyra, (det var en shetlands ponny som jag tävla upp till reg L:B) sen gick jag ett år i ridskola när jag var sex år under tiden då jag hade min shettis. 
Och sen dess har jag alltid hållt på med hästar, alltså enda sen jag var pytteliten.
Tack så mycket, alltid trevligt med såna kommentarer ;)
Ja du jag är sjukt less på min blogg design just nu, och jag vet att dom är svår att se, men om du markerar hela sidan så går det att få fram. men jag ska försöka fixa så man kan se texten lättare!


Jättekul att ni kommenterar så mycket, verkligen. fortsätt så! :)
Nu ska jag hem och sköta om stallet, men vi hörs ikväll om jag hinner in innan det blir allt för sent! Ha det bäst! puss och kram! seeeeeeeeeeeeya!//
J.D


Bilden är från våren eller hösten 07, då jag faktiskt hoppade en bana i sävar som låg på 1.20, 1.30  med tea!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0