Fråga!

Fick in en fråga nyss och jag tänkte att ju tidigare ni får svarar ju gladare blir ni! :)

"hej, jo asså jag läste i ett inlägg här nedanför att du skrev att man inte skulle hoppa för mycket med hästarna för att slita ut dom och det är ju helt rätt, men ungefär hur många gånger i veckan är det lämpigt att hoppa? asså om man har en häst som intehar sådär jättebra kondition, men INTE ett dugg tjock. vi ligger på ungefär LC nivå!

Sen har jag också en till fråga. jag har sett på en del tävlingar att en del har martingal / förbygel utan att hästen egentligen behöver det. Kan man använda det utan att de stör hästen när den ska hoppa? För min häst har huvudet ganska normalt hela tiden, ibland kan han slänga upp huvudet men inte så jag behöver en martingal. Men kan man använda det för det är snyggt eller stör det då hästen? KRAM!"


OKej vi börjar med fråga ett:
Ja det är ju väldigt induviduellt, och sen beror det ju på hur positiv hästen är till att hoppa, en häst som kanske inte har världen sug i hoppningen kanske bara ska hoppa några få gånger i månaden och då ska man göra det extra kul så man får bygga upp motivationen åt hästen! jag brukar låta bli att hoppa tea under ett tag ibland bara för att både hon och jag ska känna den här extra kicken nästa gång i hoppar! Och hoppar man inte så ofta kan man ju hoppa lite mer den gången man hoppar.
Har man däremot en väldigt pigg och galen häst som har mycket vilja och kanske lite för mycket ibland borde man hoppa fler gånger i veckan, MEN då ska man INTE hoppa högt utan bara låga hinder och dressera hästen och hitta takten osv.
Man brukar säga att man ska gymnastikhoppa en gång i veckan och hoppa bana en gång, men det är ju så himla induviduellt men rådgör med din tränare om du är osäker! dom vet vad som är bäst för dig och din häst!

Fråga två:
Ja hörredu, en martingal eller en förbygel är ju till första början tänkt som ett hjälpmedel och det finns många som du säger som har det bara för att det är snyggt, Själv tycker jag nästan att det är snyggare ju mindre saker man har som slänger och låter på hästen, det blir liksom mer stilfullt ju mindre saker man har! men det där är ju en smaksak.
Om det stör hästen, är ju vädligt olika från häst till häst, men ett tips är ju att du testar dig fram, och använd det inte för första gången på tävling, utan testa rid med det och träna med det så ser du ju om han störs eller inte!
Hästar brukar inte störas av det, men man måste ju också se till att har man det bara för att det är snyggt kan man ju lätta på själva läderremarna som går fram bröstan till tyglarna så hästen kan sträcka upp huvudet så mycket som den vill! Jag har sett alldelens förmånga som spänner in hästen PÅ TOK förmycket så hästen rent av går och biter sig i bogen, usch! Men som sagt det borde inte störa hästen om du spänner den rätt och ser till att den inte skaver nånstans!

Lycka till och hoppas att mina svar dög, annars är det bara att fråga om du inte förstod :)
Och ni andra kan också fråga på när ni vill och hur mycket ni vill, blir bara glad av att ni kommenterar och tycker till!
Fortsätt så!!!
kram! hörs imorgon! seeeeya!//
J.D


Sista året jag red bella så hade jag inte ens en nosrem på henne! :)
Amanda rider bella på bilden och Anna pettersson är fotograf!

Kommentarer
Postat av: cassandra

joooooooooooo nog lever jag alltid :) ses pa lordag! puss!!! ar forresten i bangkok o bor pa snyggaste hotellet EVER kolla in det heter Centara grand, googla det come oooooooooon.



halsa alla och GUD vad gullig Z ar, du kan halsa att jag har tankt ata upp honom nar jag kommer hem. love.

2008-12-17 @ 09:58:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0